29. november 2012

Amnesia: Én kulisse, utallige universer


af Astrid Louise Jensen

Stemningen er lagt fra første sekund. Titlen på Ørestads multiforestilling Amnesia ruller over scenens storskærm. Lyden følger med grafikken og en intens atmosfære breder sig, da adskillige lynnedslag buldrer ud af højtalerne. Scenen overtages af det ene hold dansere, og Alexander overtager som den eneste dreng styringen. Dansernes engagement er varierende, men især Louise Agerskov har alle øjne på sig, mens hun følger musikken. Det andet hold, hovedsageligt bestående af drenge, havde afstemt deres fælles forventninger bedre. Især Zilas og Kevin trak her opmærksomheden til sig.

Stykket er opbygget gennem adskillige handlingsforløb, hvilket holdet bag Amnesia imponerende nok formår at gøre forståeligt for publikummet. Selve scenen har kun én kulisse, som ændrer sig minimalt gennem hele stykket, med en stor tre-trins trappe som centrum og karakterernes samlingspunkt.

Der fastlægges hurtigt i stykket en konflikt mellem "jakkesættene" - de voksne, de autoritære og dem med de bugnende bankkonti - og de unge, de frie og menneskelige. Det er tydeligt, at målgruppen er gymnasieelever.

Musikken leveres strålende af både band og sangere, selvom den tekniske lyddel til tider svigter. Bandet spiller godt sammen og også sangerne er imponerende - især Rasmus Bangs bløde stemme smelter alle salens pigeknæ. Også sangen The Killing Bee, af Winnie Who, er i topklasse og fungerer optimalt med Prip og Keans sødladne kærlighedsscene. De leverer varen og Keans overlegne attitude, kombineret med Prips sårbare side er lige til en Oscar. Keans karakter som "Kaffe-Lennart" er humoristisk og "Lennarts Kaffebar", en kaffebar placeret blandt publikum, giver visse associationer til en slum udgave af Ricco's Kaffebar på Vesterbro.

Der er generelt blevet gjort et stort stykke arbejde for at involvere publikum i stykket. Publikum sidder centralt placeret på den spanske trappe, mens hele gymnastiksalen er blevet gjort til én stor scene. Mellemgangene på den spanske trappe bliver til dels også anvendt som scene, og det fungerer særdeles godt - især i forlængelse af de mediefaglige produktioner. Sidstnævnte er produceret af elever fra 3.i og er, ifølge anmelderen selv, det der løfter stykkets kvalitet mest. Fantastisk arbejde fra både kameramand, klipper, instruktør og lydmand.

Skuespillet er i orden, ikke imponerende, men bedre end hvad man forventer af gymnasieelever. Den gale , tyske videnskabsmand Renate Seelung, spillet meget humoristisk af Nadia fra 2.b skal især fremhæves.
Generelt er stykket imponerende produceret og det fremgår tydeligt at der er blevet lagt en kæmpe mængde arbejde i projektet. På trods af de til tider haltende teknikaliteter, som head-sets og det musikalske tempo, fortjener Amnesia 4 ud af 5 OEG Primetime-stjerner.


22. november 2012

Lærere og elever skriver multiforestillingen Amnesia i fællesskab



Af Mia Greve

Endnu en gang er det tid til Ørestad Gymnasiums egen multiforestilling. Forestillingen Amnesia, som spiller d. 28.-30. november i næste uge, bliver som altid et brag af drama, musik og flotte medieproduktioner.
Men i år er der noget, der er anderledes.

Dette års forestilling er nemlig ikke et kendt stykke. Det er ikke Shakespeare, ikke Hairspray, og det er heller ikke historier fra græsk mytologi som sidste års Metamorfoser. Dette års multiforestilling er skrevet af lærere og elever i fællesskab.

”Det var et forsøg på at inddrage eleverne, så de fik noget indflydelse på stykket” siger Mette Asaa, der er dramalærer og en af de lærere som står for at arrangere forestillingen.

I foråret indkaldte nogle af de ansvarlige lærere til et møde, blandt andet fordi eleverne havde givet udtryk for ønsket om en forestilling med en tydeligere rød tråd end sidste års stykke.
I starten arbejdede de med gamle idéer og tekster fra nogle af de tidligere års kulturdage.

”Men så endte det ligesom med noget helt andet,” siger Mette. ”Som sådan en kreativ proces jo nogle gange er, så går man i gang og så ender det med lige pludselig at blive noget andet.”

Alligevel kan man sagtens finde sporene efter de gamle tekster. For i dette års multiforestilling dumper pigen Amnesia ned fra himlen uden at vide hverken hvad eller hvor, og temaet hjem går – som i de oprindelige tekster – igen gennem hele stykket. 

Men at skrive en hel forestilling har altså ikke været helt lige til.
”Det kræver ret meget arbejde at skulle skrive en forestilling,” siger Jasmina Al-Mousawi fra 2.b. Hun har sammen med et par andre været med til at udvikle idéer og har også skrevet på en afgørende scene.
”… At få alting til at passe sammen, og at få karaktererne til at udvikle sig på en god måde, samtidigt med at det bliver spændende. Så der er en god portion arbejde i det.”
 
Om mindre end en uge går tæppet for den første opvisning, og så må lærere og elevers hårde arbejde stå den endelige prøve.


SPILLEDATOER:
28. november kl. 19.00 - 21.00
29. november kl. 19.00 - 21.00
30. november kl. 19.00 - 21.00

Dørene åbnes 18.30, hvor der er mulighed for at købe kaffe og kage.

Billetter kan købes i spisepausen fra den 20. november og i døren på spilledagene.

Billetpris: 30 kr.

15. november 2012

Er facebook-grupperne på Ørestad for grove? DEBAT og GUIDE


DEBAT: Er facebook-grupperne på Ørestad for grove?


Et boom af facebook-grupper er sket for eleverne på Ørestad. Det handler om alt fra matchmaking service til en gruppe der sætter penisser i hænderne på billeder af eleverne fra Ørestad. Men er det okay? Hvor går grænsen? Primetime giver dig guiden til grupperne og debatten!


Der er ingen grænser. Hver uge kommer der nye mere kreative grupper. Seneste kom Ørestadspikhoveder der vil gøre hverdagen lidt sjovere for eleverne, ved at sætte penisser ind på billeder, af deres venner de selv kan sende ind.
Anonyme elever har også valgt at være gossip-siden OEGkys, som informere alle elever om hvem der har kysset, og hvem der er ved at blive kærester. Billeder af elever bliver også lagt ud, men uden tilladelse. Men er det i orden? Hvor sættes grænsen?

Sidste år i oktober var sagen taget op af Politiken. (http://politiken.dk/skole/laerere/ECE1436212/mobning-gaar-online/)
Her følte Gabrielle Kiki Jensen fra Ørestad Gymnasium sig udstillet af den daværende gruppe OEGsladder: ”Jeg følte mig virkelig nøgen. Der blev skrevet på et forum, at jeg havde kysset med min gode ven. Selv om rygtet var falsk, blev jeg vildt ked af det. Og så gav det mig mange problemer med min nuværende kæreste.”
OEGsladder blev lukket, men nu er lignende grupper igen begyndt i at blomstre på Facebook. Er det bare et spørgsmål om tid før en ny elev bliver krænket?
Stort set alle grupperne på facebook er anonyme, så hvem skal stå til ansvar?

Har i en holdning til dette, så kommenter her eller på facebook! Måske inden det er for sent…

GUIDE: Her er alle facebook-sider for Ørestadselever!

Det mere officielle:

OEGprimetime: Genialitet! Behøver jeg sige mere?

Ørestadsfestudvalg:  Ørestad nok vigtigste gruppe. ALLE bør synes godt om denne side (især hvis de gerne vil inviteres til festerne)

Ørestadselevråd: Er du utilfreds med noget på skolen? Så er det en god idé, at synes godt om elevrådet på Ørestad. Lige meget hvad bør alle gøre det!

Oeg Prag: Oeg prag er som mange af de andre profiller, nogle du kan blive venner med(en god idé hvis du skal med til Prag). Sidste år var det en meget aktiv bruger, der kommenteret på elevernes fra Ørestads statusser og billeder. I år er de dog mere afdæmpet.


Ørestad Pragtur: Bliv venner med dem hvis du skal til Prag, ligegyldigt hvilken tur du tager. De kan komme med gode råd, og links til de fedeste steder i Prag.

Oeg Skitur Val Thorens: Til alle jer der skal på Skitur eller måske har lyst næste år.


De mindre officielle:

Oeg kys: Ørestad nok mest aktive profil. Her kan du hver weekend se hvem der har hooket op og læse det nyeste sladder om Ørestad.


Ørestads pikhoveder: Ørestads pikhoveder, gør hverdagen lidt sjovere.

Oeg Match making : Mangler du lidt kærlighed i din hverdag? Så skynd dig at blive venner med Oeg match making!


Mudis scorereplikker: Er du du træt af at spille pik, med Mudi's råd så kan du score en hver chick ;)

De mindre aktive sider:

Oegven: Her kan du finde venner, hvis du mangler nogle.

Oegsnitch: Kommer med sladder men har ikke været aktiv siden 16. Marts.

Oeg introfest: Invitere dig til fester et par gange om året. En god idé at være venner med, hvis du kan lide at feste sammen med andre gymnasier.

8. november 2012

Det handler om respekt



Træt af at opdage lektier sent om aftenen, som ikke stod der tidligere? Skolen har regler på området, og rektor Allan selv opfordrer til, at man minder lærerne om dem. Men det handler altså om lidt mere end bare regler.

Af Mia Greve

I tidernes morgen (læs: folkeskolen) havde jeg en matematiklærer der sagde til os,
”Hvis I respekterer min tid, så respekterer jeg jeres.”
Hvad han mente var, at hvis vi afleverede til tiden, så han havde mulighed for at planlægge sin tid og hvornår, han ville rette vores opgaver – jamen så ville han gøre sit allerbedste for at give os lektier for i god tid, så vi ligesom han fik mulighed for at planlægge vores tid.

I gymnasiet er der regler for den slags. Vi bygger ikke forholdet mellem lærer og elev på gensidig respekt, men på konsekvens og straf i form af fravær og dårlige karakterer. Og ikke ét ondt ord om det – i nogle tilfælde kan konsekvens være den eneste motivator.  Fraværs- og karaktersystemet guider os og hjælper os igennem, om end med hård hånd. Og det sikrer, at vi straffes, hvis vi spilder lærerens tid.


Reglerne for, hvornår lektier skal gives for, står på gymnasiets hjemmeside.
Normalt får du lektier for fra det ene modul til det næste. Hvis det ikke er muligt, skal lektierne meddeles senest 24 timer før modulet og senest fredag, hvis lektierne er til om mandagen.”
Lektierne skal skrives på sitet, og der skal linkes til sitet i Lectio.

Personligt er det et godt stykke tid siden, jeg har kunnet ordne alle lektier fredag eller lørdag. Som regel skal jeg lige tjekke, søndag aften, hvilket lokale jeg skal være i mandag morgen, og så ligger der alligevel et lille ondsindet link og stirrer mig i fjæset. Det er respektløst, og det er for dårligt. Og det er ikke kun weekenden over. Det kan lige så vel være tirsdag aften. 

Men vi hænger jo på den, ikke? For vores mundtlige karakterer afhænger af, at vi kan præstere i timen. Er vi så nødt til at lave de lektier?

”Som udgangspunkt vil jeg sige, at man kan jo ødelægge timen, hvis man  ikke gør det.  Men hvis læreren giver lektier for aftenen før – jeg synes simpelthen ikke, at det er godt nok.” Siger skolens rektor, Allan.

Han er godt selv klar over, at skolens regler på området ikke er bredt kendte, og opfordrer til, at man minder læreren om det. Han siger, at man kan lave lektien første gang, at det går galt, men sker det igen, må man henvise til skolens regler.

For tiden findes der ingen konsekvenser for lærere, der ikke lægger lektier ud i tide. Men det betyder ikke, at de ikke er forpligtede.
Regler eller ej, alene som medmennesker bør lærerne have respekt for elevernes tid og deres mulighed for selv at planlægge den. Og er der ingen varsler eller aftaler om en sen lektie, er vi i princippet ikke forpligtet til at lave den.
Det handler om gensidig respekt mellem elever og lærere, og konsekvenser eller ej, har de ingen ret til at trække os rundt ved næsen, bare fordi vores fremtid afhænger af deres karaktergivning.


Oplever du også at din lærer lægger lektier ind for sent? Sådan lyder skolens regler på området:

Lektier

Hvert fag på OEG har sit eget site på Google. Her kan du se dine lektier.
I Lectio linkes til fagets side og lektierne.
Normalt får du lektier for fra det ene modul til det næste. Hvis det ikke er muligt, skal lektierne meddeles senest 24 timer før modulet og senest fredag, hvis lektierne er til om mandagen.

Læreren skal så vidt muligt give dig nogenlunde lige mange lektier for til hvert modul.

Du har selv ansvar for at være forberedt til modulerne. Har du været syg, skal du selv indhente det, du mangler.

Når der er ferie, får du ikke ekstra lektier for. Men du skal selvfølgelig være forberedt til timerne lige efter ferien.

Skolens regler om lektier vil også optræde i Studiehåndbogen, når den udgives som E-bog.

OEG Primetime - OD-dag er aflyst på OEG

2. november 2012

OD-dagen er aflyst på Ørestad


Den traditionsrige Operation Dagsværk dag er i år aflyst på Ørestad. OD-udvalget har valgt ikke at gentage den i år, da der ikke var elevopbakning til det. OD er en dag hvor elever arbejder for at støtte et godt formål, i stedet for at have en normal skoledag. Mange andre københavnske gymnasier er ude på arbejde den dag, men i år bliver det uden elever fra Ørestad.

Operations Dagsværk er en organisation der hvert år arrangerer en dag for gymnasieelever fra hele landet. Eleverne tager ud i virksomheder og arbejder for at tjene penge til velgørenhed.
Sidste år var kun 150 elever ude og arbejde på OD-dagen så OD-udvalget besluttede sig for at stoppe deres arbejde. Eleverne ville hellere have en fridag, fordi de ikke fik noget fravær for ikke at arbejde. Ledelsen har valgt ikke at blande sig, fordi det er elevernes projekt. Men hvem har så ansvaret? Og hvad med næste år?

Primetime har interviewet en repræsentant fra det gamle OD-udvalgt og rektor på Ørestad Gymnasium Allan Kjær Andersen, for at komme til bunds i sagen.

Hvad gjorde ledelse?

Allan:
”Vi tog det til efterretning, fordi eleverne så klart havde stemt med fødderne ved at blive hjemme på sofaen ved sidste OD. Der var bare dømt fridag på OD-dagen, og det kunne vi ikke stå model til igen.”

OD-udvalget:
”Ledelsen støttede os i at opretholde OD, men da der ikke måtte gives fravær for manglende elever eller fordi der ikke skulle laves afleveringer i stedet som på andre gymnasier, gjorde det det vanskeligt at få elevernes opbakning.”

Hvem ligger ansvaret hos?

Allan:
”Det er et fælles elevansvar. Men selvfølgelig kunne jeg godt have mindet elevrådet om, at de skulle tage stilling til det. De har ikke taget det op af sig selv. Heller ikke klasserepræsentanterne. Der er først kommet fokus på det nu, hvor I har taget det op i Prime Time, og det synes jeg er fint. ”

Od-udvalget:
”Eleverne. For problemet er bare man ikke rigtig kan få et projekt eller et udvalg op og køre, når der ikke er nogen opbakning. Endvidere er der ikke et ønske om at opsøge OD, og det er derfor nærmest umuligt at få nye ind i udvalget.”

Hvordan var elevernes opbakning?



Allan:
”Elevernes opbakning har været faldende de senere år. Sidste år var et lavpunkt. For få havde valgt at deltage, og mange af dem der havde lovet at deltage mødte ikke op i virksomhederne. OD-udvalget og skolen havde opringninger fra mange tilfredse virksomheder, som troede de havde en aftale, men var blevet brændt af. Derfor var jeg enig med OD-udvalget i, at der ikke var grundlag for at planlægge skoleåret med en OD-dag, som vi ellers plejer.”

Od-udvalget:
”Elever synes kun det er sjovt når de selv får noget ud af det, og derfor var det en god ide da vi ved modeshows på skolen solgte OD tøj, som gav en omsætning men problemet var vi ikke havde nok ressourcer. Men der er jo en decideret gruppe mod OD, og det er svært at konkurrerer mod opdigtede facts. Derfor havde nye elever på skolen allerede en holdning til OD inden vi selv nåede at fortælle om hvad det egentlig gik ud på.”

Hvad gør de elever som nu står med et job, men har moduler til OD-dagen i år?

Allan:
”De elever der har en aftale med en virksomhed om at arbejde på OD-dagen, kan få fraværet fjernet ved at henvende sig i administrationen med dokumentation for at de har indbetalt pengene til OD.”

Hvordan sørges der for der bliver startet et nyt udvalg, så OD er tilbage igen næste år?

Allan:
”Jeg synes vi - elever, lærere og ledelsen - skal diskutere hvad vi gør fremdadrettet. Der er jo elever her på skolen der gerne vil gøre en indsats for andre og har taget initiativ til indsamlinger (Røde Kors, Amnesty osv.), så der er jo grundlag for at sætte fokus på den globale ulighed og fattigdom. Man kunne f.eks. forestille sig, at vi til næste år organiserer en “Global fattigdoms-dag” på skolen, hvor der er workshops om den globale ulighed, og hvor dem der har lyst kan arbejde for OD eller andre initiativer der arbejder med global ulighed. Så kan vi sige, at alle skal deltage i et arrangement, enten ved at arbejde eller samle penge ind eller ved at deltage i workshops på skolen. Men det er bare én idé.
Inden så længe vil vi jeg tage initiativ til at indkalde interesserede elever og lærere til at drøfte, hvad vi skal gøre.”