29. august 2013

Nervøs for din SU?

Igen i år har skolen set det nødvendigt at stramme - eller præcisere - fraværsreglerne. En ny mulig "konsekvens" som følge af for meget fravær vækker opsigt; man kan nu blive erklæret "ikke studieaktiv" og få frataget sin SU. Primetime har talt med skolens uddannelseschef Suzette om hvad idéen er bag den nye sanktion og om hvor strenge reglerne er. Her er nogle hovedpointer.

Vi har for meget skriftligt fravær
Efter sidste års mange fraværsdebatter har eleverne på Ørestad Gymnasium fanget reglerne omkring fysisk fravær. Men der er stadig enormt mange der har virkelig meget skriftligt fravær.
"Det har vi besluttet at vi gerne vil forsøge at stramme op på ved at lave om på reglerne." siger Suzette og definerer altså ikke opdateringen som en umiddelbar stramning. Hun er også udmærket klar over at idéen om at få frataget sin SU lyder skræmmende for mange. "Det er jo ikke sådan at vi bare svinger kortet 'tag din SU'. Det er klart, at det vil vi jo tænke over, når vi gør." slår hun fast.

At komme til prøve i alle fag skal ikke være en fordel
At få taget sin SU er selvfølgelig kun én af de fire sanktioner, der er listet på hjemmesiden. Suzette understreger, at de ikke er prioriteret.
"Det er ikke fordi at vi tager først det, så det, og så det. Der er fire muligheder. Og det er fordi at det kommer lidt an på hvor grælt det er, hvilken sanktion vi vælger."
Det har altså også været nødvendigt med forskellige mulige sanktioner, fordi nogle elever så sanktionen 'at komme til prøve i alle fag' som en mulighed.
"Når vi ikke har valgt at sige, at man bare kommer til prøve i alle fag, så er det fordi at nogle elever simpelthen ser det som en fordel. Og det skal jo ikke være en fordel."

Det er læreren der vurderer
Den berømte 10 % grænse gælder heller ikke på samme måde for skriftligt fravær.
"Det der er rigtig vigtigt her med de nye regler med det skriftlige fravær, er at det faktisk er læreren, der afgør om man er tilstrækkeligt studieaktiv til at man kan bedømmes fagligt."
Det hele står og falder altså med, om din lærer kan bedømme dig på den mængde arbejde du har afleveret. Selv med f.eks. 15 % skriftligt fravær kan en lærer godt afgøre, at eleven stadig kan bedømmes, og så bliver der ikke nogen sanktioner.

Helhedsvurdering
Bedømmer læreren imidlertid, at eleven ikke har været tilstrækkeligt studieaktiv til at der kan foretages en faglig vurdering, meldes der ind til administrationen.
"Det vil altid være en helhedsvurdering." siger Suzette. "Det er klart at hvis der er en elev der lige har 'smuttet' tre opgaver, fordi vedkommende har været syg, så tager vi en sanktion der matcher det. Hvis det er en elev der har været rigtig doven på det sidste, og oven i købet måske også har en masse fysisk fravær, jamen så kan det være at der skal en anden sanktion til til den elev."
Der vurderes altså i hver situation, hvilken sanktion der er mest passende.

Fastholdelsespolitik
De nye regler har chokeret mange. Muligheden for at få frataget sin SU lyder måske ekstrem, men faktisk er det ikke en helt ualmindelig sanktion på landets gymnasier. Desuden insisterer Suzette på, at formålet med de nye regler ikke er at straffe eleverne.
"Fraværsreglerne er faktisk en del af det vi kalder vores fastholdelsespolitik." siger hun. Det er skolens mål at eleverne får gennemført deres uddannelse, og det er der størst chance for, hvis de lærer noget.
"Vores mål er ikke at skræmme eleverne, men at de ved, at vi synes det er vigtigt, at de kommer i skole."

23. august 2013

Mød redaktionen

Et nyt skoleår er startet, og med et nyt skoleår kommer nye elever. Derved er det på sin plads at få præsenteret Ørestad Gymnasiums elevstyrede nyhedskilde, OEG Primetime.
På medie-gymnasiet har man selvfølgelig ikke en gammeldags skoleavis. I stedet produceres der hver tirsdag et nyhedsindslag, som kritisk præsenterer de problemer og nyheder, som er relevante for eleverne. Det kan være alt fra indslag om sidste års to Prag-udvalg, til en diskussion mellem Alan og en elev om fraværsreglerne.
Hvis der er noget som eleverne er utilfredse med, skal OEG Primetime nok være de første til at tage debatten op. Ikke kun i deres fabelagtige nyhedsindslag, men også gennem deres kritiske og spændende blog, hvor de to skrivere på holdet hver torsdag producerer glimrende artikler.

Holdet bag Primetime består af:


Producere:

Sille Eva Bertelsen 3.m.

Hvorfor er du med i Primetime?
Jeg er en del af OEG Primetime, fordi jeg er god til at være nyskabende og innovativ. Jeg ser Ørestad Gymnasium som et projekt der hele tiden kan udvikles på, ved hjælp af elevernes meninger, og det er her vi som OEG Primetime kommer ind i billedet og gerne skulle være elevernes talerør, i en eller anden forstand.


Hvis du skulle være en anden person, hvem skulle det så være?
Hvis jeg kunne vælge en anden person, hvis liv jeg kunne leve havde det været Morgan Freeman. Manden er jo Gud.

Livret?
Min livret er måske forloren hare eller forårsruller!


Lukas Alexander Schomacker 3.izkold

Hvorfor er du med i Primetime?
Jeg er på Primetime fordi jeg er frisk oven i hovedet med lidt drys af noget fucked op - så jeg mener at jeg kan tænke lidt anderledes og dermed skabe et endnu federe Primetime program, og er så kæmpe tilhænger af det faktum, at Primetime muliggør en kritisk vinkel på de forhold vi undervises under, og alt hvad vi indretter os efter i løbet af de her 3 år. Jeg er glad for, at man tænker i sådanne baner på et gymnasium, for vi er unge og vi har fandme en stemme nu, og den betyder noget! Og der er substans i vores tanker - det er ikke bare pis og papir længere!!

Hvis du skulle være en anden person, hvem skulle det så være?
Jeg ved ikke om jeg vil være en anden - det er luksus nok at være mig (hahahah) EJ SCHLAF, det kunne være fucking vildt at være Obama et par dage, men hahahahah det kunne også være fucking sygt at være Jim vores dejlige pedel

Hvad er din sjoveste oplevelse på Ørestad?
Hmm det fandme mange begivenheder at skulle namedroppe.. det har været relativt sjovt at se en kagemand(kvinde) vinde Ipod-battle sidste år helt alene, eller at se nogle fucking svedige dansere til "talent" hvor pigen taber tøjet på scenen (uforskyldt), eller tja.. at opleve hvor fucked op ens klassekammerater kan være af og tid hahahahah


Værter:

Astrid Louise Jensen 3.N

Hvorfor er du med i Primetime?
Jeg er på Primetime, fordi jeg altid har drømt om at blive journalist og det har været en rigtig gode måde at øve sig på i praksis. Og så er det skide hyggeligt at snakke med en masse mennesker på skolen.

Hvis du var milliardær, hvad ville så være det første du købte?
SUKKERBAGEREN





Laura Næsby Larsen, 2.h

Hvorfor er du med i Primetime?
Jeg er med i Primetime fordi, det er en fed måde at kunne involvere sig i alle de ting, der sker på OEG. Desuden er der sjovt, at kunne bruge sine mediefærdigheder i praksis sammen med elever fra skolen.

Hvis du skulle være en anden person, hvem skulle det så være?
Jeg ville helt klart være Niel Armstrong - for hvor blæret kunne det ikke være at være første mand på månen! Ellers ville jeg være Batman.

Livret?
Min livret er Paella - men shit load af muslinger!

Hvad er din sjoveste oplevelse på Ørestad?
Det sjoveste jeg har oplevet på OEG har uden tvivl været de gange, jeg har været med til at lave live-tv til f.eks. Nogle af morgensamlingerne og orienteringsaftenen.



Kameramænd/klipper:

Mikael Haugbølle 3.C .

Hvorfor er du med i Primetime?
Jeg er en del af OEG Primetime, da jeg er en talentfuld fotograf og interesserer mig indenfor fotografi. Min drøm er dog ikke indenfor dette felt da jeg også gør mig indenfor musik, helt specifikt DJ og producering.

Yndlingsfarve?
Grøn.

Hvad er det første du tænker, når du du vågner?
"Hvorfor valgte jeg et gymnasium en time fra min bopæl...".



Mathias Eis Schultz, 2.h

Hvorfor er du på Primetime?
Jeg er på primetime fordi jeg synes det er fedt at man som elev kan være med til medvirke til det sociale og derved forsøge at gøre det sociale bedre. Derudover er det vigtigt at eleverne har et sted hvor De kan tage debatter om, som De synes er problematiske, så alt ikke sker igennem kontoret og så har jeg en passion for film mediet der gør at primetime er det perfekte sted for mig på OEG.



Skriver:

Mia Greve, 3.j
Hvorfor er du på primetime?
Jeg er en del af Primetime for at være med til at formidle vigtig information og til at starte debatter om vores uddannelse. Jeg gør mig umage for at kaste lys over sager og situationer, der måske ikke er almindeligt kendte på skolen.

Livret:
Uhm, jeg er vildt glad for courgetter og butternut squash.




Laura Rosenvinge 3.N

Hvorfor er du på Primetime?
Jeg er på Primetime, fordi jeg synes det er vigtigt, at eleverne har en stemme på denne skole. Jeg forsøger så vidt som muligt, at lave kritiske artikler der skaber debat, desværre er det dog ikke altid det der er mest populært, her referere jeg til, at min mest læste artikel er reportagen om vores dejlige kantinedame Louise. Men jeg giver ikke op. En dag drømmer jeg om at folk har lyst til at læse artikler, der forhåbentligt giver dem lyst til at råbe op, når der er noget de er utilfreds med. I den sammenhæng vil jeg gerne addere, at i altid gerne må skrive til mig, hvis der er noget i ikke føler er optimalt på skolen, så smider jeg gerne en artikel op på bloggen!

Livret:
Kebab fra Huzum

Hvis du kunne være en anden hvem skulle det så være?
Megan Fox eller evt. Gud hvis han/hun eksistere.