27. september 2013

Hvorfor er i så uengagerede, Ørestad?

Elevernes engagement halter på Ørestad Gymnasium. Til fælles diskussioner er der bogstavlig talt pinlig tavshed, og oplægsholdere udefra må ofte presse spørgsmål ud af eleverne. Ifølge lærer på Ørestad Gymnasium, Jacob K. Nielsen, har en stor del af eleverne "hovedet oppe i røven".
 

Mandag d. 23 september havde 3.g's samfundsfagshold Ræson-arrangement med Clement Kjærsgaard i spidsen som ordstyrer for debatten. Der blev lagt op til en debat mellem Ørestads elever og oplægsholderne, stjerner indenfor medieverden, blandt andet Divya Das, vært for TV2, og Miki Mistrati, nyhedsredaktør for Ekstra Bladet. Desværre var eleverne ikke aktive deltagere i diskussionen, da der som altid kun var få, der meldte sig, når Clement sagde ”Spørgsmål, kommentarer og indlæg. Hvad som helst!”

Der var bogstavelig talt pinlig tavshed, hver eneste gang Clement lagde ordet ud til eleverne. Mange af dem sad på Facebook, og en del var faldet i søvn. Debatten på scenen var dog livlig oplægsholderne imellem, men eleverne var egentlig kun interesserede i at høre Miki Mistrati om, hvorfor Ekstrabladet mildest talt er så latterlig.
Mangel på engagement fra elevernes side er ikke kun synlig til arrangementer som dette. Operation Dagsværk udvalget er i år kommet tilbage, efter det sidste år blev nedlagt, grundet elevdeltagelsen. I år har man så fundet et alternativ, hvor elever, der ikke vil arbejde, skal i skole, og man satser fra OD-udvalgets side kun på 200 arbejdende elever i år.
Problemet er tydelig for lærerne.


Jacob K. Nielsen siger: ”Vi har et almindelig kulturproblem på Ørestad Gymnasium, der handler om den her "slacker adfærd". Det er simpelthen svært for store dele af vores elevgruppe at tage en diskussion alvorligt og tage mennesker, der kommer med noget alvorligt,  fordi de har hovedet oppe i røven.”

Sylviane Schelde udtaler også: ”Det gælder ikke kun arrangementer som det med Clement, for det er af samme grund, at folk ikke gider at engagere sig i OD-dag, møde op til elevrådet og blive klasserepræsentanter. I det hele taget engagement i det fællesskab, der hedder skolen. ”

Men hvad kan man gøre for at få folk til at engagere sig mere?
Livestreamning af OEG-samlingen kan ses som et initiativ fra ledelsens side. OEG-samling har altid været et kaos, hvor eleverne enten ikke deltog eller snakkede, så det var svært at give en besked ud. Men er vejen frem at tvinge eleverne til at sidde i deres klasselokale og se på en skærm? Kan man via livestreaming få eleverne til at deltage i diskussionerne på skolen, når de paradoksalt nok ikke har mulighed for at deltage i debat foran computerskærmen?

Men kære elever, hvorfor vil i ikke være med i skolens fællesskab?

13. september 2013

3.Nytårs fest tog overhånd og satte skolens brandalarm i gang

Hele skolen blev i tirsdags sendt ud i kulden, da brandalarmen gik i gang. Flere piger kom ud chokeret, men situationen var dog anderledes end de havde frygtet. Hele uheldet handlede bare om en klasse, der havde holdt en lidt for vild nytårsfest og kom til at fyre en ”bordbombe” af til deres 3.gs fjollebillede. Bordbomben viste sig at være fyrværkeri og satte brandalarmen i gang.


Det er tredje modul, mandag og 3.n er samlet i lokale 212p. Det er sidste gang i deres liv, de skal have taget skolefoto, og det bliver en oplevelse, de aldrig vil glemme.
Eleverne står og tripper ude foran lokalet, imens de sidste får taget portrætbilleder - alle klædt i deres pæneste nytårstøj. Champagne, serpentiner og truthornene (korrekt definition: Russeler) er spredt ud over det hele, og området sværmer af grin og glæde, for om et kort øjeblik skal 3.n(ytår) have taget deres famøse fjollebillede.   
Pludselig råber Nynne fra Nørrebro, ”Jeg har en bordbombe med! Skal vi ikke fyre den af på billedet?”. Hele klassen synes dette er en fantastisk idé og stiller ingen spørgsmål om sikkerhedsforholdene, der står anført på det såkaldte bordbombe.

”Kan i piger med det flotte stilletter ikke sætter jer ned forrest?” bliver der råbt fra baglinjen. Da hele nytårsselskabet er på plads, begynder festen. En af drenge fra 3.n, Steffan, sidder klar med lighter og spørger fotografen: ”Hallo, er det okay vi tænder den her bordbombe, når du tager billedet? Det er bare sådan noget fyrværkeri, der kommer op i loftet, intet vildt,” siger Steffan ironisk. Fotografen griner af Steffan, og ser ikke noget problem i, at der kommer lidt flag og konfetti på billedet.
Dette kommer han dog til at fortryde. Bordbomben springer, men det er ikke hyggelige flag og sødt konfetti. I stedet kommer der røde og grønne gnister, og lokalet fyldes på få sekunder med røg. Der går et godt stykke tid før eleverne lægger mærke til dette på trods af, at pigerne med de flotte stilletter på forreste række bliver stukket af gnisterne. Det er først da, at den velkendte stemme kommer ud af højtalerne: ”Der er brand i bygning, forlad venligst området,” at eleverne begynder at flygte fra lokalet.

Grinende kommer hele 3.n gående ud af lokalet, mens de får øje på hele skolen stående på trappen presset lige så tæt sammen, som røgen lige nu er i lokalet, de er løbet ud fra.
Lokalet ligner nu morgenen d. 1. januar, og 3.n er enige om, at der aldrig før er det blevet lavet så gennemført et tema. Men der er aldrig fester uden tømmermænd. I 3.n er hovedpinen byttet ud med en god gang samfundstjeneste i kantinen i næste uge. For som Allan, retor på Ørestad Gymnasium, siger:

”Jeg betragter episoden med 3.ns nytårsfest som tankeløshed og lidt sjov. Jeg har ikke tænkt mig, at de skal forfølges med bål og brand og bøde. Men lidt samfundstjeneste, gerne klædt festligt på.”





Laura Rosenvinge, 3.n – Skribent OEG Primetime